Forskningen og brugerjournalistik

Når jeg læser om den stigende inddragelse af bloggere i kommercielle virksomheders markedsføring især modebranchen, slår det mig hvor få eksempler forskningsverdenen har præsteret i den genre.

Det at inddrage interesserede brugere og se dem som medskabere i forskningen burde være oplagt på rigtig mange forskningsfelter.

Vi havde møde om blogging i forskningsverdenen på LIFE – Det Biovidenskabelige Fakultet, hvor bl.a. Lisbet Klastrup og Bodil Christensen deltog. Og for to år siden var meldingen at bloggen ikke rigtig har bidt sig fast i forskningen. Hverken som egne blog eller som brug af blog. Det er primært forskere der beskæftiger sig med teknologi eller kommunikation der blogger eller overvåger blogs. Og det er mit indtryk at det stadig er meget få forskere bruger det som redskab til at bringe deres forskning i spil.  Kunne ikke lade være med at spænde smilebåndet over at Bodil Christensens blog om forskningsblogging gik kold i kommunikationen i 2009 og dermed meldte sig i rækken af sæsonblogs.

Men mon ikke man kan lære noget af måden modeblogging er blevet en metode til markedsføring af alt fra tasker til taljeformindskere. I modebranchen har man formået at gøre brugerjournalisterne til markedsmedspillere. Sidste eksempel jeg stødte på var da Mads Mikkelsen fra Roskilde Festival præsenterede deres strategi på konferencen “Social Business – Social Media at Work“. De giver bl.a. bloggere goodie i form af nyheder om navne og dyrker Roskilde bloggossfæren som medskabere af nyheder om festivallen. Roskilde Festivallen får opmærksomhed for til gengæld at give bloggere social kapital i form af informationer der giver status i cybersamfundet.

Lur mig om ikke der går nogle år før en forskningsnyhed bliver givet til en blogger som breaking news. Men medskaberbegrebet burde kunne tænkes ind forskningen. Fødevarerforskningen må kunne inddrage madbloggere som medskabere i kampen for nye og bedre fødevare. Sundhedsforskningen vil formentlig skabe meget mere forandring end nogen dyrt anlagt kampagne med Sundhedsstyrelsen i ryggen, hvis man ser sundhedsskribenter som medskabere og går i dialog. Og endnu bedre hvis inddragelsen kunne føre til bedre forskning.

Jeg hentede i øvrigt inspiration fra bloggen og bogen Lyt til elefanterne.

Skriv et svar

WordPress Anti-Spam by WP-SpamShield