Relevans, relevans, relevans

Blev endnu engang bekræftet i hvor vigtigt det er at skabe indhold, der skaber relevans. Og endnu mere at skabe forsider der prompte svarer på de fleste brugeres største behov.  Man kunne næsten kalde det en art web-konsekvens-etik: Vi beslutter os for at lave web der medfører de mest gunstige konsekvenser for flest mulige mennesker.

Sad i toget og læste om Liverpools kommunale hjemmeside, der har fået en tur i Gerry Mcgoverns maskine.

Brugerne bestemmer hvad der er relevant

I Liverpool casen er det ret interessant at lade brugerne afgøre hvilke at 84 opgaver der var mest relevant og lagde de 6 mest relevante på forsiden. En øvelse som ret mange danske kommuner kunne lære lidt af.  Vi er stadig mange der afsenderkommunikerer i en grad, som jeg tror skræmmer brugere væk eller forringer service.

Jeg er for nylig flyttet til Hillerød Kommune og slog et slag forbi hjemmeside http://www.hillerod.dk/  der har valgt at over 50 % af forsiden er billeder eller nyheder, som i forhold til den enkelte borger er minimalt relevant. Jeg forestiller mig at de vi vil vide noget om er hvornår der bliver hentet storskrald og om der er styr på børnepasning og ikke at tillæg til nr. 10 til kommune planen 2009 er vedtaget.  De har dog formastet sig til en genvejsliste, som ligger der hvor venstremenuen ligger

Hvad med statistikkerne?

Kunne man med rette spørge om en brugerundersøgelse er dækkende for hvad der er relevant? Jeg ville nok kigge dybt Google Analytics og sammenligne med brugernes afgørelse. Man drømmer om at der komme flere dynamisk styrede lister så brugerafstemning ikke kun er noget der gennemføres ved fornyelser, men konstant fintunes af besøgfrekvensen. Man kan håb at blogværktøjernes “mest læste” værktøjer smitter af på den offentlige kommunikation.

Skriv et svar

WordPress Anti-Spam by WP-SpamShield