Domænet er rygraden i web-branding

Hvordan sikrer man et stærkt web-brand?

Svaret er åbenlyst ikke enkelt, men i mit møde med University of Queensland (www.uq.edu.au) har én af erkendelserne været at kontrollen over domænet er en ret vigtig brik i skabelsen af et web-brand. UQ har delegeret domæneoprettelsen til IT afdelingen, så web/kommunikation har i princippet intet overblik over hvordan domænet repræsenteres eller hvem der opretter hjemmesider uden for CMS’et. Egentlig er det ikke nogen ny historie, at der opstår et ikke ubetydelig kaos før nogen tager teten i skabelsen af en mere uniform web-repræsentation. På den front synes danske universiteter og KU i særdeleshed at være mere modent.

Ingen har lyst til kontrol, men vil godt have SEOfordelene

Ordet “kontrol” er altid lidt giftigt i dansk sammenhæng og således osse i australsk. Mit interview med Phil Long viste med al tydelighed, hvordan designregler bliver fortolket som kontrol og det bliver betragtet som en fjendtlig handling at ville bestemme rammen. Hvis man ikke ser fordelene i at bakke op eller føler sig inddraget, så føler man heller ikke ansvar for at bidrage til brandet ved at følge de overordnede retningslinier og det overordnede design.

Det paradoksale ved den holdning er at ønsket om at få et sub-domæne, ofte udspringer af et ønske om at få det blå stempel som domænet giver  (med tilhørende lette point i SEO). De fleste universiteter har pagerank 8 på Google – så der er man i SEOslikbutikkens første række. Så der er i mine øjne en vigtig opgave i at fremelske ejerskab og fælles ansvarsfølelse.

Det er brugerne der bestemmer

Jeg har ikke det store forkromede svar på, hvordan man løser dilemmaet, men indragelse, brugerorientering og bevidstgørelse må være en del af svaret. Hvis man bygger weborganisationen op så alle med væsentlig roller på webbet er viklet ind i et netværk, hvor de føler sig inddraget og lyttet til, så har man et godt udgangspunkt. Netværket giver også mulighed for at debattere og skabe en højere bevidsthed om hvad det vil sige at være en del af en stor familie.

Man skal ikke læse mange webmanualer for at vide at man har ultrakort tid til at skabe relevans hos brugeren og hvis den brugergrænseflade de møder veksler fra subside til subside, så er det dømt til at skabe forvirring (and Don’t make med think!) og måske også tab af troværdighed.

Så når man skaber sider som www.gci.uq.edu.au er det meget svært at se tilhørsforholdet til www.uq.edu.au med deraf følgende tab i branding.

Skriv et svar

WordPress Anti-Spam by WP-SpamShield