Mobile tendenser – når DIS/PLAY ser i krystalkuglen

En øjenvidendeberetning fra et morgen møde hos DIS/PLAY – med kommentarer

Vel vidende at hovedformålet med et morgenmøde er at smøre mig til at blive kunde, så er det altid inspirerende at høre hvad bureauerne ser i krystalkuglen. Så jeg satte mig for at refere til bloggen (så kan jeg nemlig også selv huske pointerne 😉

Konklusionen var:

  • Vær tommelfingervenlig
  • Vær læsevenlig
  • Vær hurtig
  • Vær problemfri
  • Vær fleksibel

Den nye mobile virkelighed

Digital er ikke længere kun en hjemmeside. Den digitale virkelighed er blevet meget mere kompleks, så de skal tænkes ind i en større strategisk sammenhæng. Tænk fx i touch point, hvor rammer du kunden/brugeren. Alternativet er satelitprojekter, uden sammenhæng med resten af virksomhedens kommunikative sendeflade.

Tal og tendenser i brug

(Som jeg synes er svære at vurdere validiteten af)
Mobilbrowsing kommer primært fra iOs brugere 61,5 % – altså iPhones. De sker om morgenen og i høj grad om aftenen mellem kl. 19-23. Mobilen er Second Screen for voksne, Gaming for børn.

Hvilket apparater er på banen

Windows phone (Nokia) er på vej frem. Markedsandel primo 2012: 2 %, forvententet ultimo: 10 %
I USA er den næsten udsolgt. Hold øje med den er Peter Bruuns synspunkt! Børnene retter også deres frigøres mod telefonvalg, så de fravælger iPhone. Og der kommer så mere kompleksitet til udviklingsprocessen, fordi der skal tages højde for at en Windows Mobile viser indhold anderledes end iPhone. (det har jeg så en lille smule svært ved se ske, men lad os se hvad der ligger under juletræet)

Det store budskab: optimer til forskellige apparater

Det hedder: Responsive webdesign. Den kode du ser opfører sig forskelligt alt afhængig af hvilket medie den vises på. The Boston Globe eksemplet på hvordan det kan gøres (Det er vist 5 gang jeg ser det fremhævet som eksemplet og det er super sejt lavet). Royal Greenland og Gentofte kommune
er DIS/PLAYs eksempler (dem skal jeg tjekke ud).

32% læser kun mail på telefonen, så hvad sker der når jeg klikker på et link i en mail. Mobilen har gjort mailen levende igen. Comscore siger at 61 % læser mail på telefonen. (Her tror jeg vi på KU har stort udviklingspotentiale)

Mobilen er bindeled mellem dine forskellige forretningsområder. Ex Dropbox og Facebook
Mobilen er driver for et større fokus på sevices og skal tænkes med i hele strategien.

Andre trends: mere video, billedegenkendelse og handel
– MERE DELING

Citrix track ser fremgang for video fordi båndbredden bliver større. Billedegenkendelse bliver mere og mere sofistikeret ex X-ray og Viking footware – kombination af fysisk og mobile virkelighed.

Handel flytter til mobilen

Mobil handel eksplodere. iZettle en måde at lave hurtig mobilt betalingssystem. Alle kan lave en butik. Chip betaling en anden måde at betale det hedder NFC enablede ting (forfærdelig fordanskning 😉 Her skulle Visa være på banen under OL med betaling via NFC.

Morgan Stanley analyseinstitut der kan sige noget relativt sandfærdigt om mobilbrug (dem finder jeg lige nogle link til)

Collaborative sharing

Mobilen bruges meget til deling Instigram, Pinterest etc.

Måden du kan tænke på

Når du skal udvikle mobilt
So Lo Mo
Social Lokalt og Mobilt

Skriv et svar

WordPress Anti-Spam by WP-SpamShield