Hvad er det Pinterest kan?

pinterest-frontJeg hører til dem, der stadig har lidt svært ved at se store forretnings- eller kommunikations-idé i Pinterest og jeg savner succeshistorier, der kan gøre min skepsis til skamme og anskueliggøre at tilstedeværelse på billededelingstjenesten gør en forskel for forretningen.

Derfor har jeg begået en lille researchtur på nettet, for at jage den gode Nåle-historie, og forhåbentlig finde omtaler at blive klog af.

For et år siden kaldte Kforum Pinterest for livsstilskatalog “Virksomheder, der sælger æstetiske produkter og serviceydelser, kan diskret blande sig i brugernes livsstilskatalog”.  Social media examiner giver et meget godt indblik i, hvordan man kan tænke en forretningside ind i Pinterest i “Creative Ways to Use Pinterest for Your Business” og der er gode link til værktøjer at måle Pinterest penetrationen med som fx. Pinleague analytics.pinleague.com .

Hvem er de store?

I følge Searchengine Watch er Starbucks et af de største brand på Pinterest med, i skrivende stund, 95.683 followers. Til sammenligning har de 35.198.854 followers på Facebook mens jeg skriver.

Followers på Pinterest. Se mere på “Pinterest Best Practice Tips for Brands” http://bit.ly/13I5jnv

Ser man lidt tættere på profilen er der kun 7 boards og 100 3 pins. Det virker på mig knap så imponerende og ser man yderligere på det, der i forretningsøjemed burde være mest interessant: interaktionen, så er den ikke larmende høj. En heldig nål får 1000 delinger og sølle 196 likes.

Jeg prøvede også at finde et godt dansk eksempel, men synes stadig jeg har noget til gode. En bruger der bliver fremhævet er Lone Kindberg, der ejer forretningen kindbynature. Hun har over 10.000 følgere og 7000 nåle, som umiddelbart virker imponerende. Men hvad der er mere imponerende er at hun følger over 21.000 andre. Jeg tog lommeregneren frem: Hvis hun bruger 10 sekunder på at vurdere og følge, har hun i alt brugt næsten 60 timer på bare at klikke follow. Altså en time om dagen i to måneder. I et interview har hun svært ved at vurdere, hvilken effekt det har for forretningen og umiddelbart virker cost/benefit analysen ikke helt rentabel, set med økonomiske øjne. At det så sikkert giver en masse anden værdi kunne også være interessant at undersøge en anden gang.

Det blir stort det her!

Taget i betragtning at Pinterest kun har været en del af det social mediebillede i lidt over 3 år, kan min skepsis blive gjort til skamme og det lyder forudsigelserne da også. Pinterest er et af de hurtigst voksende sociale medier, i følge Search Engine Watch. 75 mio brugere, hvoraf 30 % sætter nåle; langt de fleste er amerikanere .

I følge en infograf fra blog.bufferapp.com er der næsten lige mange internetbrugere af Twitter, Instagram og Pinterest.

Det bliver spændende at følge.

Spam udfordringen blev ironisk aktuel

Ironisk nok har jeg, mens jeg skrev denne artikel, fået en ny følger på Pinterest: starbuckssecret. Til trods for, jeg intet har på mine tavler, der er relevant for Starbucks Secret, har de valgt at følge alle mine tavler – sikkert med det eneste formål at få mig til at følge tilbage. Så ligesom Instagram udfordres af spamfollowers, tænker jeg at Pinterest også kan blive udfordret af “jeg skal bare have mange følger”-strategien. Og den form for spam bliver forhåbentlig overgået af en genuin trang til at se og følge interessante opslag.

 

 

 

 

 

Skriv et svar

WordPress Anti-Spam by WP-SpamShield