Janne Bavnhøj

Dyrkelse af overfladen – kan man være dyb på Snapchat?

Sad og kiggede med på Youtube-kanalerne, da nevøen (10) og niecen (8) lappede mackup- og spilvejledningerne i sig efter 4 dages offline liv i svensk sommerhus. De havde abstinenser!

Selv når jeg forsøger at holde øjnene i børnenes højde og lægger snerpet lærerattitude til side, kan jeg ikke lade være med at tænke, at mængden af overfladedyrkelse, gør noget ved deres måde at være i verden. – og ikke mindst noget ved evnen til at præstere nærvær og dybde. Det er ligesom med slik. Det er fint i begrænsede mængder, men stort forbrug giver ikke rigtig næring til at præstere stort og er usundt i længden.

De får helt sikkert gode råd til at navigere i emner, de endnu ikke kender. Masser af identifikation og masser af underholdning og MASSER af overflade. Og de skal ved gud ikke tvinges til at sidde og se forældede dokumentarudsendelser på flow TV, men bliver de klogere af kun at hænge på Youtube, Snapchat og Instagram? Bliver de ansvarsfulde samfundsborgere, der tager hånd om verden og hinanden?

Den nemmeste måde at blive populær på er at se godt ud

Elektronista rettede mikrofonen mod Lakserytteren, der har 60.000 followers på Snapchat. Lakserytteren aka Rasmus Kolbe er danmarks eneste professionelle snapchatter og vinder af den store internationale Ghostie Award- Best Snapchat Storyteller pris. Han er en stjerne på mediet, hvor du har 10 sekunder til at levere et budskab.

Til Elektronista udtaler han:

“Den nemmeste måde at blive populær på er at se godt ud. Og dernæst at skille sig ud fra de andre. Hvis man så også er god til noget, så bliver det endnu bedre.”

Han påstår at hans tegnekonkurrence på Snapchat gør folk klogere og bedre til at tegne. At dem, der tegner snaps til konkurrencen, giver dem mere end billedkunst kunne give dem i folkeskolen. Han påstår også at det ikke er noget problem at store dele af indholdet på hans kanaler er sponsoreret – ugentlige. opslag. Og han føler ikke noget større ansvar for hvilket brands, der betaler ham.

I øvrigt læser han ikke nyheder … og 90 % af billederne på Instagramkanalen er selfies og stort set uden noget substantielt indhold. Jeg gad godt se nogle videnskabsfolk, dykke lidt ned i hvad rollemodeller som Laksen, gør ved nye generationers måde at være i verden.

Det er interessant lytning – 1 times interview med manden, der kommunikerer i 10 sekunders beskeder.

Podcast #226 Snapchat 101 med Lakserytteren

 

Skriv et svar

WordPress Anti-Spam by WP-SpamShield