Brugervenlighed grundregler - Janne Bavnhøj

Brugervenlighedens grundregler

Meget går stærkt i digital udvikling, men noget forandres ikke stort. Efter snart 20 år i branchen er det både lidt skræmmende og interessant at se, at der stadig er udfordringer med grundlæggende brugervenlighed. Mange af problemerne opstår helt sikkert, fordi vi ikke har eller tager tid til at gøre det rigtigt når vi designer.

Nngroup har gennem nettets historie fulgt udviklingen, testet og ikke overraskende er grundreglerne stadig de samme. Top 10 Enduring Web-Design Mistakes. Der kan være mange gode erkendelser at hente, når man arbejder med webdesign, så jeg har resumeret artiklens hovedpointer her.

Brugervenlighed basic

Brugere kommer til hjemmesider for at

  • finde information
  • være i stand til at læse den
  • vide, hvor de skal klikke
  • vide, hvor det fører hen

Jeg har læst Top 10 Enduring Web-Design Mistakes og fundet lærerige konklusioner:

Placer og navngiv information efter brugeren behov – ikke dine

Hvis indholdet ikke er navngivet og organiseret på en passende og præcis måde, finder brugeren ikke frem, og du har tabt opmærksomheden! En af de mest udbredte fejl er at organisere information efter hvad organisationen tænker, i stedet for hvad brugeren tænker. Godt råd fra NNgroup: test før du strukturerer dit website fx kortsorteringtest, brugervenlighedstest.

Link der kan gøre dig klogere:

Adskil kategorier tydeligt fra hinanden

Undgå at menuernes navne eller kategorier overlapper hinanden. Hvis brugeren ikke kan gennemskue hvilke af flere menupunkter, der er det rigtige at klikke på, kan du med fordel finde nye navn til kategorier. De skal helt være gensidigt udelukkende.

Kortsorteringstest kan være med til at finde den gode navngivning og den gode struktur:

Lav interne link, der hjælper brugeren videre

Hvis de spreder informationer om et emne på et site uden at forbinde dem med interne link, som hjælper brugeren videre til uddybende eller relateret information, risikerer du, at han forsvinder og tyr til Google i stedet – og dermed måske andres sites.  Brugeren forventer du guider videre til relateret information. Det bedste du kan gøre, er at samle alle informationer om et emne ét sted, så kan brugeren hurtigt få overblik. Andre sider på domænet kan så linke til overblikket. På den måde undgår du også redundans – at samme tekst ligger flere steder på sitet.

Lav gode sigende linktekster

De ord du gør til et link, skal sige noget om det indhold linket fører til. Har du mange link, så gør du klogt i, at de er forskellige, Repetitive link er svære at afkode. Laver du en linkliste, hvor alle link starter med det samme ord, bygger du en unødig irriterende afkodning ind for brugeren. Et at de oftest stillede spørgsmål i den sammenhæng er: hvor mange gange vil en bruger klikke? og det svar kan ikke gives præcist.

Konklusionen er nærmere:

en bruger vil klikke, så længe hun har fornemmelsen af at være på rette spor.

no magic number — the quality of the clicks matters far more than the quantity.

Vis priserne

Der er ikke noget mere irriterende end at skulle lede efter priser. Brugere er altid interesseret i prisen, så lad være med at gemme den. Jeg har lige haft oplevelsen på www.groupcare.com, der skriver vidt og bredt om produktet og har masser af klassisk marketing push som nyhedsbrevs pop-up, men ingen priser på produktet.

Undgå at efterlade brugeren på subdomæner

Hvis du skiller informationer ud på fx et subdomæne, skal det være klart, hvordan man kommer tilbage til hoveddomænet. Hvis udtrykket er det samme som hovedsitet, bliver brugeren ofte forvirret af at menuerne nu er anderledes. Man oplever simpelthen ikke skiftet og hvis det så er utydeligt, hvordan man kommer tilbage til hovedsitet, skaber du unødig barriere for brugeren.

Skab stærke søgeresultater

Søgning på siden er ifølge NNgroups stadig en af de største svagheder ved hjemmesider.

Søgning bruges ud fra tre brugerprofiler:

  • Fordi jeg altid er søgeorienteret
  • Fordi jeg har givet op i at navigere mig frem til informationen
  • Fordi jeg ved præcis, hvad jeg leder efter

Webredaktøren skal kigge jævnligt i søgeloggen, for at gennemskue om brugeren har succes med at finde information, lyder et godt råd. I Højskolerne har vi købt Cludos søgemaskine, der gør det meget let at analysere søgninger og opdage om ord, der søges meget på, giver gode svar. Og som NNgroups anbefaler kan man fremhæve særlige resultater for særlige søgninger.

Brug facetter og filtre til at begrænse søgninger

Facets og filters  kan gøre det lettere at bruge en søgning. Vi bruger fx emner til at filtrere søgning på kurser i højskolerne.s kursussøgning.

Brug gængse “skriv til nettet” regler

Det foredrag, jeg nok har holdt mest for kolleger, er, at godt relevant indhold er hovednøglen til at brugeren finder og læser din tekst. Når du præsenterer en varer, et kursus eller almindeligt indhold, er det altid en god ide at skrive teksten optimeret til web, så den er let at afkode. Vi læser meget sjældent tekst på nettet; vi skanner.

  • Remember that users scan, not read, online.

Copenux.dk har skrevet en god artikel om De 4 læsemønstre Skanne, skimme, læse, skippe, som er et godt sted at blive klog på forskellig læseadfærd. Jeg kan også både anbefale Børge Kristensen Guide til webtekster og kurset om at skrive godt til nettet.

Vis tydelig hvad der er link

Der har udviklet sig en tendens til mere grafisk brugergrænseflader de seneste år. Det kan være utrolig smukt, men en meget kendt faldgruppe er, at brugere ikke kan gennemskue, hvor man kan klikke. En anden faldgruppe er at brugerens bannerblindhed gør at grafikken afkodes som reklame, og hun ignorer den.

Derfor er der klogt at gøre link tydeligt klikbare.

Jakob Nielsen giver flere gode råd:

 

 

 

Skriv et svar

WordPress Anti-Spam by WP-SpamShield