Målgrupper-på-twitter - Janne Bavnhøjs blog

Twitter basic anno 2017

At beskrive om sociale medier kan være lidt som at holde på et stykke sæbe. Bedst som man synes, man har greb om det, smutter det ud af hænderne. Fx ændrede Twitter antallet af tegn i et tweet, mens denne artikel blev til.

Her kommer en lyntur i basis Twitter, som det ser ud fra tastaturet lige nu. (I øvrigt i anledningen af et undervisningsjob på DMJX – Prezi præsentation af Twitter på 1 time.). Twitters egen hjælpefunktion har meget få vejledninger på dansk men på engelsk, er der god hjælp at hente.

Kort om Twitter teknik

Indtil 7. november 2017 kunne man kun skrive 140 tegn. Nu kan man skrive det dobbelte 280 tegn. Billeder tager ingen tegn, mens link optager 23 tegn. Det er mediet, hvor du lærer at fatte dig i korthed i bogstaveligste forstand.

Når du tilføjer et link til et tweet, gør Twitter det til en slags vedhæftning. Alle link forkortes og forsvinder fra tweetet, når du klikker på tweetknappen.

Det er der i Twitter-fællesskabet uenighed om, er en god eller dårlig idé. Jeg mener, det giver bedre samtaler.

Twitter statistikker

På verdenplan er der lige nu ca. 330 millioner Twitterprofiler i følge www.socialbakers.com

I Danmark var der i 2016 ca. 350.000 profiler, men kun ca. 65.000 er aktive. Der er mange flere tal at hente på www.overskrift.dk og It-anvendelse i befolkningen 2016.

Når kun ca. 65.000 danskere er aktive, hvorfor så overhovedet være på Twitter?

Mediet for de 3 M’er

Som privatperson kan der være mange forskellige gode grunde til at være på Twitter. Men som organisation eller virksomhed er grunden overvejende: fordi de 3 M’er bruger mediet strategisk:

  • Medier
  • Magthavere
  • Meningsdannere
    (og Caroline Wozniacki)

De tre grupper er absolut de største og mest aktive på Twitter. Det er altså et nichemedie i Danmark, men med stort potentiale til at kommunikere strategisk i det politiske felt.

Karakteristika for Twitter

I 2013 sagde forsker og Twitter ekspert Filip Wallberg til Politiken:

»Twitter er en social byttehandel, hvor man udveksler ideer, tanker, meninger, links, billeder og videoer til alles gavn og glæde«,
Filip Wallberg

i en i øvrigt udemærket artikel: Guide: Sådan kommer du i gang med Twitter (2013) Karakteristikken holder meget godt, men teknikken har udviklet sig en del siden artiklen blev skrevet.

I modsætning til Facebook er vi ikke venner, vi følger dem, vi vælger at følge og det behøver ikke være gensidigt. Alle samtaler er offentlige og med de 280 tegn meget kondenseret i tråde. Selvom annoncering er mulig, er Twitter stort set stadig fri for reklamer.

Historien

Twitters grundlægger, Jack Dorsey, kom i 2006 på ideen om at lave en service, der skulle gøre det nemt at sende korte beskeder til grupper af mennesker. Og de korte beskeder, har været Twitters særkende fra begyndelse, hvor det var ren tekst 140 tegn. Siden er det blevet muligt at vedhæfter medier.

Og livevideo i Periscope kom til i 2015. I 2016 blev nye større billedevisninger føjet til. Retweet og svar blev taget ud at regnestykke for de 140 tegn. digitalworks.dk skriver lidt om ændringerne i 2016.

I 2017 blev 140 tegn til 280.  Twitter fordobler antallet af tegne for at tiltrække flere brugere.

Twettet – hurtigt overblik

Når du skriver et tweet, tæller Twitter ned – illusterer med en cirkel der farves. Læg mærke til at der lige ved siden af Tweet-knappen er en tæller – som når du kommer til 260 tegn tæller ned fra 20. Ellers findes der selvfølgelig en række værktøjer der tæller karakterer.

Billeder er gratis i tegnregnskabet, som du kan se i tweetet herunder. Jeg har vedhæftet billeder i samme tweet som herover, og det giver ingen forskel i tælleren.

 

Link optager 23 tegn uanset hvor lange de er. Twitter forkorter linket, når du tweeter det.

Man kan altså sætte meget lange link ind uden problemer.

Link

Helt lavpraktisk sætter du linket ind i tweetet. Det tager 23 tegn og når du poster tweetet forsvinder det fra teksten og forvandles til en boks under teksten. Hvis hjemmesiden du linker til er godt nok sat op henter Twitter automatisk et billede og en manchet.

 

Twitter teknik

Ud over tegn og tekst er der et par vigtige teknikker at lære på Twitter.

  • #Hashtag = emner du kan sortere på
  • @Brugernavn = din twitter adresse
  • svar – start en tråd = samtale i korte beskeder
  • Citat = brug andres budskaber til at sige noget med egne ord
  • Retweet = spred andres budskaber (link love)

Hashtag

Hashtag er twitterlingo for emne.  Når du sætter en havelåge foran en tekst, bliver det til et hashtag og dermed et link. Linket fører dig til at en liste over tweet, der har valgt også at bruge det emne.

#dknoget #nogetdk

Hash opstår med brugernes kreatvitet, men en del udvikler sig ud fra nogle grundprincipper, som er gode at kende.

I Danmark får hashtag ofte et dk som prefix og suffix sammen med en emneforkortelse.

  • #dkpol = politik
  • #dkgreen = debat om bæredygtighed
  • #dkvid = videnskab
  • #dkmedier = medier
  • #dktech = teknologi
  • #dkfood = Fødevarer
  • #dklit = litteratur
  • #dkkultur = kultur

Andre tags vender den om

  • #smdk = sociale medier
  • #somedk = sociale medier
  • #kommdk = kommunikationsbranchen
  • #sldk = superliga
  • #seniordk = ældresager

Begivenheder finder ofte en forkortelse og et årtal. Men hold godt øje med, at du ikke spammer et andet twitterhold, som det sker hvert år på Folkemødet.

 

Hvordan finder du det rigtige hashtag?

Det korte svar er: søg og find. Og når du har fundet et hashtag, er det en ret almindelig teknik at se hvilke andre hashtag tweeps (det hedder dem, der tweeter) bruger. Det er altid godt at tjekke, før du finder på et tag. NUAS er for eksempel navnet på en universitetskonference, men det betyder også nøgen på portugisisk!

Det lidt sjovere hashtag at se på kan være:

  • #twitterhjerne: Stil spørgsmål til andre tweeps
  • #FFdk: står for ‘Follow Friday’, hvor man anbefaler at følge bestemte folk på Twitter om fredagen
  • #nypåtwitter: Giver nye folk på Twitter en chance for lidt ekstra eksponering

Slå hash op på overskrift.dk

Videnskab.dk har en grund-artikel om hashtag hvis du er ny på det felt og K-forum har hashtag hitlisten fra 2016.

@Brugernavn – din twitteradresse

Snabel a’et bruges til at gøre tekst til brugernavn. Det betaler sig at finde et kort navn, fordi det så optager så få tegn som muligt. Når du skriver en andens @brugernavn i et tweet får vedkommende en notifikation. Og du får besked, hvis andre skriver dit brugernavn i et tweet. Det er altså en måde at byde andre tweetere ind til en samtale. Og alle samtaler er offentlige, når de optræder i et tweet. Hvis du vil være privat på Twitter, skal du sende en besked, og det kan man kun, hvis I gensidigt følger hinanden.

Herunder har brugeren @MariaBBjoern tagget brugeren @grundtvig og billedet her viser at Grundtvig har fået en notifikation. På telefonen kan du få en besked, når nogen taler til dig på Twitter. Det kan styres i indstillinger af Twitter notifikationer.


 

Svar – start en tråd

Når du svarer på et tweet starter en tråd. For nyligt begyndte Twitter at markere det ved grafisk at markere tweets i en samtale med en lodret streg. Det betyder også, at hvis nogen svarer på et svar, opstår der en undersamtale – man kunne kalde det en undertråd!

 

Citat og retweet – bring samtalen videre

Hvis du ser noget, som du mener er godt, kan du udøve en af de vigtigste discipliner i sociale medier: DEL. Når man linker fra en hjemmeside til en anden hjemmesiden, taler man ofte om link-love. Man giver noget opmærksomhed til hinanden. Her kunne man tale om twitter-love.

Du kan bringe andres tweets i spil på flere måder. Hvis du bare vil dele, så klikker du på retweetknappen og så på tweet knappen. Det bringer den andens tweet ind i din egen twitterstrøm til din følgere.

 

Du kan også citere andres tweet. Der klikker du på samme retweet-ikon, men i stedet for at blot at klikke på “tweet” kan du skrive i Quote tweet feltet, som vist herunder.

 

Alt det andet

Hvad med lister? Hvad er ‘Trends for you‘. Er der vejledning på dansk? Der er sparsom support information på dansk. Twitters hjælpecenter er primært på engelsk.

Hvor finder du journalisterne? twitterjournalister.dk

Værktøjer til at læse Tvitterstrømmen

Der er rigtig mange værktøjer, der kan gøre det lettere at læse twitterstrømmen. Her er en samling at inspireres fra.

 

Skriv et svar

WordPress Anti-Spam by WP-SpamShield