Afhængighedsskabende design

Hvorfor bruger vi  mon sociale medier så ofte?

Svaret kan blandt andet findes i at forbinder os med vores venner og at digitale produkter designes, så de skaber en vane fx at du tager mobiltelefonen op, fordi den vibrerede af en notifikation, og derfor tjekker du det Instagram billede du lige har lagt op.

En vane er en adfærd eller sekvenser af adfærd vi har lært os gennem repetition og som derfor er lette at gentage. En tillært respons på en velkendt situation.

Amerikaneren Nir Eyal er manden bag Silicon Valleys manual til afhængighedsskabende apps, “Hooked: Sådan bygger du vanedannende produkter”

“Det nye er ikke at bruge den menneskelige psykologi til at sælge vanedannende produkter, hvad enten det er en iPhone eller en bomulds-sweater. Det nye er, at interaktive produkter giver ekstremt hyppig feedback. Derfor kan de forme vaner langt hurtigere end tidligere tiders produkter. Afstanden mellem erkendelsen af, at man har et behov, til gevinsten bliver indløst, er et spørgsmål om sekunder med smartphonen,” siger han.
Kilde: Jyllandsposten.dk

En af forklaringerne er at medierne er designet til at gøre os tjekkeafhængige med fx notifikation, likes, kommentarer og flammevenner. Sociale platforme som Facebook, Instagram, Twitter, YouTube og Snapchat er kommercielle produkter, der lever af at brugere bruger mediet. Derfor designer de ikke overraskende brugerflader og algoritmer, så vi er på platformen så meget som muligt.

Sociale medier og mobile tjenester er stærkt vanedannende, fordi de giver os noget interessant, på en nem måde i uanede mængder
Anders Colding-Jørgensen, Hov, et egern.

I følge internet psykolog Anders Colding-Jørgensen handler det om vaner, og tillært målrettet adfærd. Dopamin bliver ofte nævnt som et nærmest narkotisk stof, som skulle udløses som en lykkefølelse, når vi tjekker likes, kommentarer m.m. på vores opslag.

Dopamin ved forventning om belønning

Men modsat mange andre teorier er Schweizeren Wolfram Schultz’ påstand at det er forventningen om en belønning der udløser dopamin og ikke når du får en belønning. Så når du tager din telefon op, får du et skud lykkehormon bare ved forventning om en belønning.

Malene Charlotte Larsen, som har skrevet en ph.d.-afhandling om unge og sociale netværk siger “Hvis vi er afhængige af noget, er det ikke selve teknologien, men vores venner,”  Sammen med Professor Morten Overgaard fortæller hun til videnskab.dk, at der ikke er tale om et nyt eller øget behov, men om en ny genstand i behovssystemet, nemlig internettet. Internettet er en ny strategi til at opfylde vores sociale behov.

 

Nir Eyal figur hooked
Nir Eyal figur hooked fra jyllandsposten.dk