You are currently viewing Digitalisér årsskriftet og få større rækkevidde

Digitalisér årsskriftet og få større rækkevidde

Kan man digitalisere årsskriftet? Det kan man i høj grad, og det er lidt overraskende, at man ikke oftere tænker årsskriftet ind i en digital kontekst. En digitalisering gør informationer mere tilgængelige. Det giver mulighed for at ramme flere og udnytte søgeoptimering, og det åbner for flere medietyper og appel former.

Grundtvigs Højskole har over 150 årsskrifter stående på hylden og lange traditioner for at skabe en publikation, som beretter om året, der er gået. I 2021 valgte højskolen at sætte strøm til det meste af årsskriftet og tænke det sammen med skolen digitale kanaler. Bavnhoej.dk har udviklet konceptet og redigeret første udgave.

En samling af onlineArtikler

Den primære formidling nu er digital. Det fysiske årsskrift trykkes fortsat, men det meste af indholdet er forkortede versioner af de artikler, der har været på nettet. I det trykte er der link til den fulde artikel. Mere herom nedenfor.

Delt på Sociale medier

Et trykt årsskrift bliver med stor sandsynlig kun læst en gang og sat på hylden af de fleste læsere. Og læserne er kun dem højskolen vælger at distribuere det til.

Ved at publicere artiklerne online, er informationerne i stedet tilgængelig for hele verden. Det kan deles på sociale medier og vil indekseres af søgemaskiner. Formålet med digitaliseringen var altså at give informationerne en langt højere rækkevidde og en længere levetid. Dermed også øge værdien for højskolen. 

Et eksempel er en artikel om en af skolens lærer, som både rummer et interview lagt på YouTube (vist herunder) og en tekst fra hovedpersonen. Film og artikel blev delt på LinkedIn og Facebook.

Janne Bavnhøj fandt en løsning, som ikke bare opfylder de 2 mål om at udnytte de digitale muligheder og sikre historien, men som også demonstrerer forståelse for højskolens hverdag og verden. Vi har fået en god ramme for, hvordan produktionen af historier kan integreres i den daglige digitale kommunikation og skabe værdi hen over året. Den har ramt balancen mellem fornyelse og tradition og er samtidig en effektivisering af produktionen.

TEKSTERNE SKRIVES HEN OVER ÅRET

Principperne for skriftet er, at artikler skrives i løbet af året og formidles i digitale og sociale medier, når de er aktuelle. I november samles artiklerne til et fysisk årsskrift, men i forkortede artikler, der henviser til det digitale univers.

Målet er at give fortællinger og artikler en brede læserskare og at lægge godt indhold på højskolens digitale medier, til gavn for både læsere og den digital markedsføring af skolen, hvor mobilisering af ambassadører er i fokus. Derfor blev højskolens elevforening involveret og deres årsskrift var en integreret del, hvor det tidligere var en separat del.

Ved at de ligger online, kan de deles flere gange, de løfter hjemmesidens rangering i søgemaskiner ved at have høj aktivitet og flere ord, der er højskolerelateret.

BESPARELSE FOR MILJØ OG ØKONOMI

En højskole med så lang historie har brug for at dokumentere året på papir og derfor bliver årsskriftet fortsat trykt. Men i en kortere version og primært distribueret digitalt. I dette tilfælde i form af pdf. Enkelte elementer er kun med i den trykte udgave, for at sikre historisk hukommelse fra højskolens virke.

Det fysiske årsskrift sendes kun til skolens inderkreds og gives til eleverne på højskolen. Alle andre får den digital version – i dette tilfælde en pdf. (Det kunne med fordel gøres i e-pages eller andre programmer, der præsentere pdf-filer elegant, som fx KUs årsrapport. ). Derfor er udgifterne til tryk og distribution bragt betydeligt ned.

QR-KODER BINDER ANALOG OG DIGITALT SAMMEN

Oplægget var at binde trykt og online indhold sammen via QR koder. Siden 2017 og iOS 11 kan en iPhone scanne QR koder direkte i telefonens kamera. Det samme kan man i de fleste Android telefon. Det gør barrieren for at gå fra papir til online meget lav. Og med nye QR generatoren, kan man også grafisk binde logo og design guide sammen, som forsøgt illustreret herunder.

QR kan med fordel bruges til at binde trykt indhold og online indhold sammen. Tænd for kameraet og hold telefonen henover. Så åbner linket.

Højskolen valgte at sætte link i tekstform ind i både trykt og digitalversion, hvor den digitale er klikbar.

DE DIGITALE ARTIKLER