Challenge er direkte oversat en udfordring og på sociale medier bliver det ofte til en kæde, hvor folk udfordrer hinanden. Begrebet slog for alvor igennem med The ice bucket challenge, der blev grundlagt af Pat Quinn og Pete Frates 2014 for at sætte fokus sygdommen amyotrofisk lateral sklerose ALS.
#Tenyearchallenge var et challenge, der hittede på Facebook og Instagram, hvor man postede et billede af sig selv for 10 år siden ved siden af et aktuelt billede.
Bean Boozled Challenge blev så stort et hit, at man nu kan købe det som spil. Udfordringen går ud på at spise gelebeans, som har fået forskellige lækre og ulækre smag.
Andre populære challenges #PillowChallenge #FlipTheSwitch. Rasmus Brohave fortalte i 2017 til DR om challenges, at han har brugt challenges men er holdt op, måske hans med stigende popularitet. Men han nævner bl.a. Mandemakeup, Pie Face og Lie Detector challenges som populære udfordringer.
Momo Challenge
Fænomenet “Momo Challenge” er langt fra så uskyldigt som de fleste challenges. Det er når profil på forskellige sociale medier kontakter tilfældige børn og unge og opfordrer dem til at deltage i en challenge – en række af udfordringer. Hvis ikke barnet vil deltage, truer personen med at dræbe barnets familie.