Søgeordskannibalisme

At søgeordskannibalisme er noget man skal undgå, ligger næsten i ordet. Det kommer, som mange andre internet begreber fra engelsk: “keyword cannibalization,” Kort fortalt er søgeordskannibalisme, at du spiser din egen søgeoptimering. Du konkurrerer med dig selv på et søgeord, som betyder at Google ikke har et godt værktøj til at bestemme, hvilken side der skal vises i søgeresultatet. Google viser næsten altid kun én side fra din hjemmeside på et søgeord.

Du kan hjælpe Google ved at arbejde med intern søgeoptimering – ved oprette interne link som guider Google til den side du helst vil have vist i Googles søgeresultat.

Og så er det jo faktisk ikke kun Google, der får svært ved at finde det mest relevante sider, det er også svært for dine brugere at finde rundt. Så du får en mere brugervenlig side, ved at skabe gode interne link.

Sørg for at prioritere én side på et søgeord

Du undgår det ved at sørge for at kun én side er hovedside for et søgeord. Vil du fx prøve at rangere højt på ordet, skal du sørge for at oprette interne link til dit hoveddokument. Hvis du fx vil optimere på ordet “pandekager” og du har 7 sider, der fortæller noget om pandekager. Så gør du én af de 8 sider til hovedside og sørger for at de 6 andre sider, linker til den på PRÆCIS ordet “pandekager”.

Søgeordskannibalisme kan du undgå ved at skabe gode interne link

Ved at håndtere søgeordskannibalisme effektivt kan du forbedre din hjemmesides synlighed i søgeresultaterne og sikre, at dine sider ikke konkurrerer unødigt med hinanden.

Og skulle du være blevet sulten, så er her en pandekage 😉