Unboxing er kort fortalt at pakke noget ud for åben skærm. Fænomenet opstod på YouTube i 10’erne, og det begyndte bl.a. med legetøj. Ryan Kaji er blevet barnestjerne i Unboxing fænomenet – herunder er videoen de har sat svimlende rekorder i visninger over 2. mia gange. Siden har det bredt sig en bred vifte af produkter, men ofte er det højteknologiske gadgets, tøj, tasker og make-up. Nogle kanaler kun unboxing indhold som fx. Unboxtherapy.
Essensen er at en person, ofte en influencer, pakker et produkt ud, filmer processen, kommenterer undervejs og lægger det på YouTube. Produktet og brugen forklares undervejs i detaljer. Man kunne kalde det en anmeldelse, men unboxing vil typisk ikke være så kritisk som en anmeldelse.
Fordi fænomenet er blevet så populært, har det udviklet sig til et marked for product placement eller skjult reklame. For influencere er det blevet en mulighed for indtjening og for virksomheder er det blevet et nyt reklamemarked: Influencer marketing.
Det har givet en del udfordringer i overholdelse af markedsføringsloven, som bl.a. forbrugerstyrelsen hjælper med at holde på sporet: Skjult reklame på sociale medier.
Jeg har på min professionelle hobbykanal Tør det selv lavet en lettere ironisk kommentar til fænomenet: