You are currently viewing TikTok – ny i SoMe klassen

TikTok – ny i SoMe klassen

TikTok stormer frem især i yngre målgrupper, Hvert andet danske barn mellem 9-14 år er på TikTok dagligt i 2020 til trods for at aldersgrænsen for at oprette en profil er 13 år. Kendskabet til TikTok i Danmark er steget fra 22 % i 2019 til 63 % i 2020. 

Hvem er på TikTok?

Børnene er på hjemmebane, og 41 % af de 9-14-årige bruger i 2020 TikTok dagligt eller næsten dagligt. Til sammenligning bruges Snapchat, Instagram og Facebook af henholdsvis 47 %, 26 % og 22 % dagligt eller næsten dagligt af de 9-14-årige. Det er altså tydeligt, at TikTok kan noget, der ikke blot formår at få børn til at komme forbi sporadisk, men næsten hver eneste dag. Det er særligt pigerne, der bruger det sociale medie meget, men væksten er størst blandt drengene fra 2019 til 2020. 

>> Læs mere om hvor unge er på sociale medier i dag

 

Hvad er TikTok?

TikTok er blevet kaldt smartphone videoalderens Instagram. TikTok er en app, hvor man dele korte videoer og live-udsendelser. Videoerne kan være 15 til 60 sekunder lange, og andre brugere kan like, kommentere, dele eller svare på indholdet. Har man mere en 1000 følgere, kan man sende LIVE.

TikTok skiller sig også fra de andre gængse sociale medier ved, at de i høj grad lægger op til, at man fysisk involverer sig i indholdet. Man danser, synger, laver pranks m.m. Fælles for TikTok indholdet, der appellerer til børn er, at det skal være underholdende. Det kan være videoer med både venner, bekendte, kendte men også helt ukendte mennesker.

Selvom Instagram forsøger at tage markedet fra TikTok, er der stadig forskel på app’ernes image og brug. På Instagram er trenden mere poleret og flot. Man bruger filtre til at forskønne billeder, og profilen skal gerne være stilren og pæn. TikTok er modsat. Videoer er korte og oftest underholdende og mere ’bizarre’ og ’autentiske’, end Instagram. Man tager ikke sig selv nær så højtideligt. Det er for nogen nærmest et fristed fra forventningerne på andre sociale medier.

Tiktok lader brugerne vælge musikklip, efterligne sange, filme kortfilm og redigere dem med indbyggede specialeffekter, filtre og klistermærker.

Funktioner på TikTok

  • Opslag 15-180 sekunder
  • For dig
    algoritme styret indhold fra kanaler du ikke følger
  • Følger
    indhold fra kanaler, du følger

Udviklingen går så stærk at mens denne artikel blev skrevet kom rygter om videolængder på 5 minutter. Og TikTok æder sig dermed ind på YouTubes domæne. Det gælder også i viste minutter Læs fx artiklen: TikTok Overtakes YouTube In Terms Of Average Watch Time

Når man åbner app’en, er det “For dig” fanen, der vises og indholdet afspiller automatisk. Det er der, den primære tid på TikTok bruges.  Det adskiller TikTok fra Instagram, hvor man primært kigger på feedet fra dem, man følger og en gang imellem ser tilfældigt indhold på Filmruller og Lignende opslag, der svarer til “For dig”. 

Det gør TikTok speciel, fordi man kan have en konto uden følgere og alligevel få masser af aktivitet på indholdet, hvis det bliver vist i “For dig” strømmen.

Et andet speciel element i TikTok er at populær musik er frit tilgængelig. Hvis en sang er populær, vil videoer, der bruger den sang, høste fra den popularitet.

Strategisk potentiale

Organisk

TikTok er stadig et meget ungt medie for organisationer, og den primære tilstedeværelse for virksomheder er betalt. Der har været en del forbehold, fordi de kinesiske ejere er anklaget for for brud for EU-forbrugerrettigheder, skjult reklame og upassende indhold. 

Derfor har tilstedeværelse på mediet for virksomheder i høj grad stadig eksperimenterende karakter. I Danmark har Lægemiddelstyrelsen satset på at kommunikere Corona informationer i øjenhøjde med unge, og har formået at skabe dialog med unge om vacciner og covid spørgsmål. 

Det er et godt eksempel på, hvordan man med ret enkle midler, kan skabe kontakt til ungemålgruppen. Indholdet er let amatøragtige optaget, med forsker Sebastian og to unge entusiaster Mikkel og Julia. Indholdet er skabt i TikTok stil.

Andre eksempler på TikTok tilstedeværelse store medier fx Washinton Post der er godt på vej mod 2 mio følgere. Vi unge har i Danmark skabt stærke kanaler på alle sociale medier, som omtalt i artiklen  Instagram i førertrøjen Folketingspolitiker. Kasper Drømme har skabt sig en influencer karriere på at anmelde mad og tidligere lærer Karina Lorentzen, der har har skabt en lille folketingsoplysende kanal med meget enkle midler.

Hvis organisationer skal være til stede på TikTok, er det helt nødvendig at indholdsproducenterne taler sproget, og at emnet er kreativt og strategisk velvalgt. Og vigtigt at udtænke hvilke emner, der egner sig til TikTok sammen med repræsentanter fra målgruppen. 

Tænker man identitetsprojekt, kunne man gå efter temaer som “hvordan bliver man egentlig voksen?” eller “hvad kan jeg blive?”. Eller man kunne skabe hashtag challenges?. At gøre det viralt vil formentlig kræve at annoncere sig til opmærksomhed på indholdet. Ifølge TikTok har 50 % af brugerne deltaget i et hashtag challenge, og 35 % deltager jævnligt.

Seneste nye (jun 2021) er at TikTok går på jobsøgningsmarkedet – #TikTokresume

Payed 

På TikTok kan du vælge mellem fem forskellige kampagnetyper

  • In-feed Ads
    Placeret mellem videoer i brugeres feed, og det kan vare 9-15 sekunder. Man kan linke ud af platformen
  • Brand Takeovers
    Reklameindhold åbner som det første, når appen åbnes, man kan linke ud af platformen
  • TopView
    Reklame som brandtakeover. Optræder i “For you” feed efter 3 sekunder
  • Branded Lens
  • Hashtag Challenges
    Udfordringer som typisk er en dans, eller fysisk udfoldelse, tekniske finurligheder m.m. Kan skabes som konkurrencer.

Annoncering på TikTok er nyt og dyrt.  Det kan som på andre platforme være en stor udfordring at skabe indhold, der er aktuelt og fortalt i den rigtige tone. Derfor har mange virksomheder allieret sig med influencere. Skal organisation på TikTok nu, vil det være den mest oplagte vej at gå med betalt indhold og at gå efter influencere, der har godt greb i målgruppen

.