You are currently viewing Instagram i førertrøjen

Instagram i førertrøjen

Instagram er ikke til at komme uden om, hvis man arbejder professionelt med sociale medier. Tallene viser, der er flere som bruger platformen mere og flere influencere flytter deres strøm til Instagram. Og så har Facebook, som ejer Instagram, været gode til at efterligne formater fra konkurrerende medier. 

Udgangspunktet for gennemgangen her er en ung målgruppe, og hvordan man anlægger en strategi for tilstedeværelsen på Instagram.

>>Læs en analyse af hvor de unge er på sociale medier i dag.

Hvem er på Instagram?

I 2010 skabtes Instagram og blev hurtigt så stor en succes, at Facebook købte platformen i 2012.
Facebook har et godt tag i Danmark, når man sammenligner med resten af verden. Men Instagram app’en har social medie-førertrøjen i mange andre lande. Spørger man danske unge mellem 15-25 årige, hvilken app, der er sværest at leve uden, er Messenger (54 %) og Instagram (35%) øverst. I Sverige slår Instagram alle andre app i aldersgruppen 15-25 år (37 %).  (Kilde: AudienceProject, august 2020)

Sociale medier - Instagram

Et godt bud er altså, at Instagram overhaler Facebook, når de kommende generationer præger statistikkerne mere.

Ser man på DR medieforsknings rapport fra 2020 er Instagram kun overgået af Facebook i befolkningen over 12 år, og Instagram er i størst vækst.

Det gør Instagram til den mest interessante platform lige nu, især når statistikkerne viser, at det er

  • den platform flest unge bruger,
  • den platform der har flest influencere og
  • den platform, der bortset fra TikTok har størst vækst i Danmark.

Bedre på marketing, målretning og analyse

Det er også den platform, der har været længst på markedet, og derfor er priserne lavere og værktøjer til målretning og analyse også mere modent end TikTok og Snapchat.

I dag ser folk mindre tv og mere digital video. Ifølge Instagram egen hjemmeside for virksomheder vil mobilvideo udgøre 78 % af den samlede mobildatatrafik i 2021. Og de hævder at yngre målgrupper bruger mere tid med amatørindholdskreatører og mindre tid med professionelle.

Et godt gæt er, at Instagram vinder markedet for billedebårne sociale medier, fordi deres markedsandel er høj, og at de adapterer de funktioner, som nye medier introducerer. 

HVAD ER INSTAGRAM?

Instagram startede med blot at have et feed, hvor man kunne dele opslag med billeder og film. Billeder og især levende billeder har taget over fra tekst. 

PÆNT OG PERFEKT

Instagram har fået ry for at indhold skal være mere pænt og perfekt,  Det er en trend, der er blevet udfordret af TikTok hvor spontanitet og autencitet tæller mere og mere. P

Instagram adapterer konkurrenternes features

Som de fleste andre sociale medier foregår den primære interaktion mellem venner, der følger hinanden, men platformen har udviklet sig til meget mere og har formået hele tiden at skabe funktioner, der ligner konkurrenternes. IGTV var et svar på YouTube. Instagram stories var et svar til Snapchat. Instagram Reels er et svar på TikTok. Derfor skal man i høj grad se på fortælleformen og skabe fortællinger, der passer til kommunikationsformen mere end til platformen. Altså hvis man tænker indholdet til Instagram Stories og Reels, så har man indhold, der let kan versioneres til Snapchat og TikTok eller omvendt. 

Hvem vinder SoMe kampen?

Der er ingen tvivl om at TikTok er i lynvækst og er en reel trussel mod de andre store sociale medieplatforme. Mit bud er, at de vinder kampen ved hele tiden at skabe features, der ligner konkurrenternes. Fordi Instagram er så stærk i forvejen, giver det platformen en fordel, som jeg tror giver dem markedsposition nr. 1. Senest har Instagram fx annonceret at de vil vise brugernes anbefalinger til emner, de ikke følger – endnu en TikTok efterligning.  Min uvidenskabelig rundspørge i teenageomgangkredsen, viser en klar tendens til Instagram som surfer mediet og Snapchat som samtale mediet.

STRATEGISK POTENTIALE

Hvor kan man som organisation eller virksomhed skabe en relation til de brugere, man ønsker at få i tale? Det første svar er altid: Lav godt og relevant indhold til den målgruppe, du har lært at kende gennem grundig research. Og det næste svar er: bliv god til historiefortælling og content marketing. 

På Instagram er man i øjenhøjde med brugeren, og vigtigt er at vælge den rigtige tone of voice. Den kan med fordel være uformel, interagerende og engagerende. 

Da internettet begyndte at flyde over med reklamer på hjemmesider, udviklede brugere bannerblindhed. Eyetracking viste, at vi simpelthen ikke ser noget, når vi fornemmer, det er en annonce. Og på samme måde er salgslingo og langt størsteparten af det betalte indhold, noget vi i stigende grad overser med vilje og bliver irriteret over. 

Så vejen til opmærksomhed går enten gennem originale reklamer eller godt indhold, der sælger sig selv organisk. Det skal være så deleværdigt, at det spredes, fordi det er relevant, sjovt, spektakulært eller oprørende. Betalt indhold er altid en mulighed og alle platformen har i dag mulighed for at pushe indhold til udvalgte segmenter. Men tendensen er, at reaktionerne og interaktionerne på betalt indhold er meget lav og prisen høj. Vi er rutineret i at skippe det.

Derfor bliver influencer marketing mere og mere relevant.

>> Læs Influencere – hvem er de og hvad vil de?

SKAF 10.000 FØLGERE

Instagram har, som de andre sociale platforme, givet deres brugere mulighed for at Swipe-up på en annonce eller en story. Dvs. man har mulighed for at føre seere ind på hjemmesider direkte gennem Instagram.

Der er dog det benspænd, at virksomhedsprofil skal have mere end 10.000 følgere, så dem skal du skaffe.

ORGANIC

Statistikkerne taler for, at Instagram er dén vigtigste social medie kanal, hvis man vil tale til unge.

Men vil en bruger følge en virksomheds- eller organisations kanal? Ja, hvis indholdet har almen værdi for én – at man får gode råd, udfordringer, gode grin eller andre af de gængse Instagram genre.  Eller fordi man kender produktet, sagen eller institutionen, og har så meget veneration, at man vil følge med.  Det er i udgangspunktet næppe fordi man ønsker at købe eller melde sig til noget.

PAYED

Influencere

Fordi influencere er unges rollemodeller, og Instagram er unges primære medium, virker det oplagt at bruge  influcencermarketing. Influencere kan skabe opmærksomheden.

De etiske overvejelser om influencere, kan være relevante at undersøge før man engagerer en influencer.  Influencere bliver kendte på en mig, mig, mig kultur: Om mig, af mig eller med mig. Kan det harmonere med produktet eller organisationens kerneværdier? Bliv klogere på selviscenesættelse i Vincent Hendricks Nå, nok om mig, hvad med dig; hvad synes du om mig.

De store navne er dyre, men giver selvsagt mere opmærksomhed. Men der kommer flere og flere mindre stjerner  i micro- og nanolaget, som formentlig kan give større effekt.  Markedet for bureauer, der leverer influencer marketing, vokser. Derfor er det oplagt er at finde en samarbejdspartner, der kan udpege relevante influencere til produktet. 

>> Læs mere om influcere og hvem de er

Det kan man på Instagram:

Med stor risiko for at publicere uaktuelt indhold kommer her et kort overblik over Instagrams funktion. Mens det skrives annoncerer Instram ændringer så:

>> Læs meget mere på Instagrams egen hjælpesider

Et godt sted af holde sig opdateret er Bigum og co.s blog. Der er fingeren godt placeret på SoMe pulsen. 

  • Opslag billede og film
  • Beskeder
  • Historier (stories),
  • IGTV,
  • Shopping,
  • Live
  • Reel

 

Opslag på væggen

Brugere (og virksomheder med profiler) kan slå fotos og videoer, som bliver vist på profilen – kaldet væggen eller feedet. Når man følger en anden profil, er det en algoritme, der bestemmer, hvor ofte man ser indholdet fra den profil.

Historier (stories)

Fotos og videoer kan også slås op i profilens historie (story), hvor det forsvinder efter 24 timer, med mindre, man gemmer dem i Højdepunkter. Stories er blevet Instagram “avisen”. Når man fordriver tiden på Instagram, er det oftest ved at bladre i stories fra dem, man følger.

Højdepunkter (Highlights) 

Instagram Stories er en vigtig del af den måde, man kommunikerer på platformen som virksomhed. Organisk indhold kan gemmes i stories og tematiseres. Betalt indhold bliver vist mellem profilers stories og kan målrettes på køn, alder, interesser m.m.

Højdepunkter er en måde at kuratere indhold og dermed en mulighed for strategisk at udvælge indhold, man vil påvirke udvalgte brugere med. Oplagt er at betragte Højdepunkter, som potentielle brugere eller kunders mulighed for at udforske produkter. Er man højskole kan man gemme højskolelivets forskellige elementer i en story, som fx. Vallekilde og Nordjyllands Idrætshøjskole gør.

Vallekilde Højskole på Instagram
Nordjyllands Idrætshøjskole på Instagram

Er man universitet, kan logikken være den samme. At man skaber engagement blandt de studerende og giver potentielle studerende et indblik i studielivet, som AArhus Universitet fx. gør godt.

Århus-universitet-på-Instagram

Er man et magasin som vi Unge kan man oprette temaer. Vi unges Instagram tilstedeværelse er i øvrigt en af få kanaler der udnytter alle Instagrams funktioner og med næsten 65.000 følgere værd at tage et nærmere kig på, hvis man vil inspireres.

Vi unge på Instagram

IGTV

IGTV er Instagrams YouTube konkurrent, hvor længere film kan slås op. De kan vare alt fra 15 sekunder til 10 minutter (verificerede konti op til 1 time). Klikbare link er muligt i IGTV, og gør derfor film mere attraktive, hvis man vil skabe et medie økosystem med en hjemmeside.

Reels

Korte underholdende videoer på 15 sekunder lægges på som Reels, der er konkurrenten til TikTok. En af de trendende indholdsvarianter på TikTok og Reels er tips og tricks.

IGTV og Reels interessant at satse på, fordi de i højere grad giver virksomheder en chance for at blive opdaget af nye brugere i Instagrams Discover feed – hvis man husker at hashtagge (#) med relevante tags.